CONTRACTES DE MANTENIMENT D'ASCENSORS?


Sovint a les comunitats de propietaris reben ofertes d'empreses de manteniment d'ascensors que milloren el servei i el preu del contracte que tenen vigent. Contracte que sempre te períodes de vigència llargs, de tres a cinc anys, prorrogables automàticament
Les companyies solen imposar regles estrictes a les comunitats de propietaris a fi d'evitar que aquestes cancel·lin el contracte i pel cas de que la comunitat incompleixi aquesta regla, el contracte estableix que l'empresa de manteniment tindrà el dret a percebre com indemnització la totalitat de l'import que correspongui al temps que restava per finalitzar el període (normalment s'ha d'avisar de la voluntat de rescindir el contracte amb una antelació d'un o tres mesos a la finalització de cada període).
Davant aquestes clàusules contractuals són moltes les comunitats, a fi d'evitar mals majors, que deixen passar l'oportunitat de contractar un manteniment més econòmic i millor.
Els nostres tribunals consideren aquets pactes com a condicions generals de la contractació i son qualificades com abusives.
Són condicions generals de la contractació perquè han estat redactades prèvia i unilateralment per l'empresa per aplicar-les a tots els contractes que celebri y quina aplicació (de la clàusula) no pot evitar el consumidor (en aquet cas la comunitat, qui te la condició de consumidor) si vol contractar els serveis . Clàusules que són  considerades per la jurisprudència com abusives, doncs la prolongació del contracte en els termes establerts  limita greument les possibilitats de contractació dels consumidors al mercat.

 
Per tant, al ser considerada abusiva i en aplicació de l'article 83 del  Reial Dercret Llei 1/2007, aquesta clàsula es té com una clàsula no posada (inexistent) en el contracte. Per tant la comunitat es lliure de rescindir el contracte i efectuar una nova contratació.
 
La Sentència de la secció 1ª de la l'Audiència Provincial de Barcelona de  23 d'octubre de 2.012  és un bon expemple del que he exposat, a més és interessant perquè efectúa una exposició de quina ha estat l'evolució de la jurisprudència a l'hora de resoldre aquest criteri, que breument sintetitzaré en 3 fases :
 



http://www.morguefile.com/creative/Alvimann

 
a) Compliment estricte del que estableix la clàusula contractual i reconeixent el dret a l'empresa a percebre l'import íntegre del que resta del contracte.
b) Una fase intermèdia, que partint del fet que reconeix el caràcter abusiu del contracte, modera el dret de l'empresa a percebre l'import del contracte en un 20% o 25 %, segons Audiències Provincials
c) Consideració d'aquestes clàusules com abusives i com no posades. En aplicació de la doctrina de la Sentencia del Tribunal de Justícia de la Unió Europea de data 14 de Juny de 2012.
 
 
 
 
 

Comentaris