Sovint a les comunitats de
propietaris reben ofertes d'empreses de manteniment d'ascensors que milloren el
servei i el preu del contracte que tenen vigent. Contracte que sempre te períodes
de vigència llargs, de tres a cinc anys, prorrogables automàticament
Les companyies solen imposar regles
estrictes a les comunitats de propietaris a fi d'evitar que aquestes cancel·lin el contracte
i pel cas de que la comunitat incompleixi aquesta regla, el contracte estableix
que l'empresa de manteniment tindrà el dret a percebre com indemnització la
totalitat de l'import que correspongui al temps que restava per finalitzar el període
(normalment s'ha d'avisar de la voluntat de rescindir el contracte amb una
antelació d'un o tres mesos a la finalització de cada període).
Davant aquestes clàusules
contractuals són moltes les comunitats, a fi d'evitar mals majors, que deixen passar
l'oportunitat de contractar un manteniment més econòmic i millor.
Els nostres tribunals consideren
aquets pactes com a condicions generals de la contractació i son qualificades
com abusives.
Són condicions generals de la
contractació perquè han estat redactades prèvia i unilateralment per l'empresa
per aplicar-les a tots els contractes que celebri y quina aplicació (de la clàusula)
no pot evitar el consumidor (en aquet cas la comunitat, qui te la condició de
consumidor) si vol contractar els serveis . Clàusules que són considerades per la jurisprudència
com abusives, doncs la prolongació del contracte en els termes establerts limita greument les possibilitats de contractació dels consumidors
al mercat.
Per tant, al ser considerada abusiva i en aplicació de
l'article 83 del Reial Dercret Llei 1/2007, aquesta clàsula es té com una clàsula no posada (inexistent) en el contracte. Per tant la comunitat es lliure de rescindir el contracte i efectuar una nova contratació.
La Sentència de la secció 1ª de la l'Audiència Provincial de Barcelona de 23 d'octubre de 2.012 és un bon expemple del que he exposat, a més és interessant perquè efectúa una exposició de quina ha estat l'evolució de la jurisprudència a l'hora de resoldre aquest criteri, que breument sintetitzaré en 3 fases :
http://www.morguefile.com/creative/Alvimann
a) Compliment estricte del que
estableix la clàusula contractual i reconeixent el dret a l'empresa a percebre
l'import íntegre del que resta del contracte.
b) Una fase intermèdia, que
partint del fet que reconeix el caràcter abusiu del contracte, modera el dret
de l'empresa a percebre l'import del contracte en un 20% o 25 %, segons
Audiències Provincials
c) Consideració d'aquestes clàusules
com abusives i com no posades. En aplicació de la doctrina de la Sentencia del
Tribunal de Justícia de la Unió Europea de data 14 de Juny de 2012.
CANTACTE : carlespastor@icab.cat
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada