¿ COMPLEIXEN AMB LA LEGALITAT LES SANCIONS DE TRÀNSIT PER EXCÉS DE VELOCITAT PER CONTROL DE RADAR FIXE?
Dues sentències han obert dos camins diferents per l'anul·lació de multes per excés de velocitat detectades per cinemòmetre fixe (radar fixe), al no reunir i observar el procediment administratiu sancionador les exigències establertes per la legislació vigent. La primera d'elles és per l'incompliment de l'administració de no aportar dos fotogrames diferents del vehicle infractor i la segona és la no acreditació de que el suport en que es troba instal·lat el cinemòmetre ha estat verificat
a) MANCA D'APORTACIÓ DE DOS FOTOGRAMES DIFERENTS:
La normativa vigent, en concret l'ORDRE ITC / 3699/2006, de 22 de novembre per la qual es regula el control metrològic de l'Estat dels instruments destinats a mesurar la velocitat de circulació de vehicles de motor, exigeix que necessàriament la presa de dues instantànies diferents del vehicle infractor. En conseqüència és del tot necessari que s'efectuïn aquestes dues instantànies fotogràfiques diferents i preses en diferents instants del vehicle infractor i que aquestes obrin a l'expedient.
La pràctica sancionadora habitual consisteix en que amb la notificació del expedient sancionador s'aporta només un únic fotograma i en el millor dels casos una ampliació del mateix fotograma als efectes d'una millor identificació de la placa de matricula ( per tant no és un fotograma diferent).
En aquest sentit la Sentència de data 6/03/2018 del Jutjat Contenciós Administratiu 5 de Córdoba, considera que aquesta manera de procedir, a més de no ajustar-se a la legalitat vigent, deixa al conductor denunciat en situació d'indefensió en tant que la captura fotogràfica hauria pogut estat provocada per un segon vehicle que no apareix en el fotograma que acompanya a la notificació de la denuncia i, per tant, el denunciat es veu privat d'aquesta possibilitat de contradicció i, en conseqüència declara la nul·litat de la sanció imposada.
b) MANCA D'ACREDITACIÓ DE LA VERIFICACIÓ PERIÓDICA DE LA CABINA QUE SERVEIX DE SUPORT.
La pràctica habitual és que amb la notificació de la denuncia al infractor s'acompanyi acreditació de la verificació del cinemòmetre, però únicament de l'aparell que efectua la mesura de velocitat i pren els fotogrames, s'acostuma a efectuar la seva acreditació amb una captura de la certificació adjunta en el propi document de comunicació, tal i com es mostra a la imatge següent:
La normativa vigent l'Ordre 3123/2010 de 26 de novembre exigeix expressament la necessitat que el suport, en que el cinemòmetre està instal·lat, sigui verificat cada 6 anys. Per tant l'administració ha d'efectuar aquesta verificació i acreditar-la documentalment, de la mateixa manera que ho fa amb el cinemòmetre fixe instal·lat al suport.
No acreditar aquesta verificació del suport, segons Sentència de desembre de 2.020 del Jutjat Contenciós Administratiu número 22 de Madrid, comporta una manca d'acreditació dels fets recollits a la denúncia, en tant que un defectuós estat del suport por comportar errades en la recollida de les dades per l'aparell, en tant que, com assenyala la pròpia sentència, la normativa vigent aplicable, exigeix que tant el cinemòmetre i el seu suport passin els respectius controls periòdics.
CARLES PASTOR GARCIA.
ICAB 36.142
carlespastor@icab.cat
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada