Aquesta és una qüestió que sovint planteja bastants conflictes. Hem de partir de la base que el reparador del bé (vehicle, electrodomèstic, sabates, vestit, ...) té el dret de retenció del bé fins que no li hagi estat abonada la factura pels serveis prestats, és a dir el bé eé constitueix com a garantía de pagament.
Amb caràcter general, el Codi Civil de Catalunya ens els seus Articles 569.3 i 569.4, estableixen aquest dret de retenció i també el Codi Civil espanyol en el seu Article 1.600.
Ara bé, en l'àmbit del dret del consum, aquest dret està modulat i subjecte a unes exigències formals i materials als que s'han d'ajustar els tallers de reparació.
El Codi de Consum de Catalunya, en el seu article 252.3 estableix aquest dret de retenció a favor del reparador, arribant fins el punt de que en el termini de tres anys pot perdre la propietat del bé.
Però perquè aquest dret de retenció sigui efectiu, es requisit imprescindible la existència d'un pressupost previ, amb indicació detallada de les tasques a realitzar i el seu import. De no existir pressupost, el taller no te cap dret de retenció del bé i tota retenció esdevé il·legítima. Aquest és el criteri que ha estat aplicat pels nostres tribunals, un bon exemple es la Sentència de la Secció Primera de la Audiencia Provincial de Girona, de data 18 de 2004,Sentencia que literalment assenyala
"... passa per determinar si es compleix o no amb els requisits que exigeix l' art. 5 de la Llei 19/2002 i, si escau, amb el previst en la lletra c), això és: "que prèviament hi hagi hagut un pressupost escrit i acceptat i que l'activitat realitzada s'hi adeqüi". Doncs bé, n'hi ha prou amb una lectura superficial del document aportat com a número 4 de la demanda que les parts tenen com a tal pressupost, per observar que en absolut es compleix amb els requisits exigits a l' art. 14 del Decret 298/1993, de detall de reparacions a efectuar, elements a substituir, preu total desglossat. És per això que resulta indiferent, tal com diu la Sentència, que el propietari de l'autobús donés la seva autorització perquè fos portat l'autobús al taller de reparació i fins i tot que aquesta es realitzés, tal com es pretén, ja que .."
A partir d'aquí, la casuística pot ser molt extensa i diversa, així poden donar-se diferents supòsits en funció de si el pressupost està signat o no, si està suficientment detalla, o bé, i això es més freqüent, què succeeix quan l'import de reparació excedeix del que s'ha pressupostat i no s'està conforme amb la reparació. Respondre a aquestes preguntes fora molt extens i excedeix al caràcter informatiu d'aquest blog, tot i així no tindre cap mena d'inconvenient a respondre a les vostres preguntes.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada